De 10 beste sollicitatieadviezen voor 2014

Een inhoudelijk goed cv met een saaie, onoverzichtelijke lay-out wordt niet eens gelezen. En een brief waar niets meer in staat dan in het cv is waardeloos. Daarom deze tien sollicitatietips om mee te nemen naar 2014.

Advies 1: lay-out, onderschat het niet!
Met een standaard lay-out onderscheid je jezelf niet, en dat is precies wat je moet doen als je gaat solliciteren. Je hoeft geen kunstwerk te maken van je cv of brief, maar het moet er wel aantrekkelijk uitzien, prettig leesbaar zijn en het liefst ook geschikt om te scannen. Zeker als je solliciteert op een functie waar creativiteit en presentatie er toe doen – zoals in de media, marketing, communicatie en sales – is het niet overbodig om wat extra aandacht aan de lay-out te besteden. Bedenk wat ze bij deze organisatie graag willen zien. Een cv voor een juridische functie mag een klassieke lay-out hebben, een brief of cv voor een baan bij een reclamebureau mag speelser en uitdagender.

Advies 2: cv toeschrijven op de baan
‘Je cv is niet je levensloop, maar je visitekaartje!’, vindt sollicitatiecoach Léon Keemer. Sollicitanten beschrijven in hun cv vaak uitvoerig hun loopbaan, maar missen daardoor de focus op relevante studie- of werkervaring. Op die manier springt het cv er niet uit voor een recruiter. Loopbaancoach Aaltje Vincent: ‘Een cv moet in 15 seconden oproepen ‘die wil ik spreken!’, voor die-en-die functie.’ Lotte doet dat bijvoorbeeld te weinig in haar cv; zij besteedt op de eerste pagina van haar cv te veel ruimte aan haar bijbanen terwijl ze daar beter de aandacht kan richten op haar relevante studie- en onderzoekservaring. Loopbaancoach Hemo Jorna wijst op het cv van Rutger, dat goed is toegeschreven op de baan waarop hij solliciteert. Hij heeft veel ervaring in ict, maar wil een nieuwe baan waar de nadruk minder op ict ligt. Hij heeft bewust de term ‘ict’ zo min mogelijk genoemd in zijn cv, waardoor hij zich profileert als iemand die organisaties breder kan adviseren dan alleen op het gebied van ict.

Advies 3: oriënteren en netwerken
Zo veel mogelijk en in het wilde weg solliciteren heeft weinig zin. Beter is het om te onderzoeken wat je wilt en vervolgens te netwerken met mensen die in die hoek werken. Netwerken is het sleutelwoord voor succesvol solliciteren, meent Aaltje Vincent. De eerste stap voor meer focus is spreken met medestudenten of alumni. Zo kom je erachter wat de (realistische) mogelijkheden zijn na deze studie. ‘En praat met mensen die het werk doen dat jij wilt doen, zo bouw je een goed netwerk op in het vak’, aldus Vincent.

Advies 4: onderscheid je van de rest!
Veel cv’s en brieven werden in de adviesrubriek afgelopen jaar ‘dertien in een dozijn’ genoemd. Niet opvallen, betekent geen uitnodiging voor een gesprek. Het probleem is meestal dat uit het cv of de brief niet duidelijk blijkt wat de sollicitant wil. Wanneer een recruiter of hr-manager niet direct begrijpt waarom je precies bij hun bedrijf solliciteert, gaat het fout. Het advies van communicatieprofessional Natasja la Lau: bedenk wat jou onderscheidt van anderen. Dat kan van alles zijn. Jos heeft bijvoorbeeld twee bijbanen naast zijn studie en veel horeca-ervaring; iemand die van aanpakken weet dus. Daar kan een werkgever gevoelig voor zijn. Juridisch headhunter en loopbaancoach Marije Bedaux: ‘Je moet je bewuster zijn van je unieke kwaliteiten en goed bedenken waarmee je jezelf het beste kan verkopen. Een bijzondere nevenactiviteit of persoonlijke interesse kan het verschil maken bij sollicitaties.’

Advies 5: een voorbeeld zegt meer dan 1000 woorden
‘Ik heb veel ervaring’ is een dooddoener. Voorbeelden kun je nooit genoeg geven.
 De tip van sollicitatiebriefexpert Marie-Paule Fritschy: noem elke keer dat je het woord ‘veel’ gebruikt, ook een voorbeeld. Bijvoorbeeld een concreet resultaat, een evenement dat je hebt georganiseerd of het aantal mensen waaraan je leiding hebt gegeven.

Advies 6: herhaal niet je cv in je brief
De meest gemaakte fout in een sollicitatiebrief is volgens Aaltje Vincent het herhalen van wat al in het cv staat. Dat is een gemiste kans. De functie van de sollicitatiebrief is juist om dieper in te gaan op enkele punten uit je cv die waardevol zijn voor de functie. Het is je kans om te focussen op de overeenkomsten tussen jouw achtergrond en de functie die je wilt. Je moet goed uitleggen waarom jij in die baan succesvol zal zijn.

Advies 7: overdrijf niet, blijf geloofwaardig
Als sollicitant ben je vaak gretig en gedreven. Hoe schrijf je dan een overtuigende, maar niet te opdringerige sollicitatiebrief? Loopbaancoach Erik den Draak: ‘Overtuigen is niet hetzelfde als bekeren, en moet in een sollicitatiebrief subtiel gebeuren.’ Dat betekent dat je niet kunt aandringen om de baan te krijgen, de brief moet een zeker streven naar objectiviteit uitstralen. Kom dus met feiten en voorbeelden in plaats van algemeenheden zoals ‘ik heb uitstekende juridische kennis’.

Advies 8: focus op wat je komt brengen
Focus vooral op wat je komt brengen en minder op wat je komt halen. Loopbaancoach Vicky Marijnen: ‘De recruiter wil weten wat jij het bedrijf te bieden hebt.’ Hij is minder geïnteresseerd in wat jij allemaal ‘nog wilt leren’. Bedenk dus bij het schrijven van je sollicitatiebrief en cv: liever iets minder ‘wat ik kom halen’ en meer ‘wat ik kom brengen’.

Advies 9: houd je aan de regels
Erik den Draak hamerde er steeds weer op: houd je aan de formaliteiten van het cv en de brief. Zorg in je brief voor de juiste adressering, onderwerp, datum en aanhef. En begin je cv met een compleet personalia. Ook de foto op het cv heeft regels. Aaltje Vincent: ‘Een foto op je cv is je eerste indruk. Met een portretfoto in sollicitatiekleding en een rustige achtergrond kom je het beste tot je recht.’

Advies 10: maak het persoonlijk!
Een cv of brief waar naast je professionele ervaring ook je persoonlijkheid naar voren komt, kan je onderscheiden van de rest. Je kan je cv persoonlijk(er) maken met een profiel waarin je iets vertelt over je kwaliteiten en doelen, adviseert loopbaancoach Marloes Wichink Kruit.

Een mooi voorbeeld van een sollicitatiebrief met een persoonlijk accent is die van Pauline. Zij laat subtiel iets zien van haar persoonlijkheid. Ze doet dat niet door hier een hele alinea aan te besteden, maar door zijdelings te vermelden dat ze uit een ondernemersgezin komt en door een voorbeeld te geven van haar winnaarsmentaliteit. Daardoor slaagt Pauline er volgens recruiter Elsa Meulenveld goed in om met de brief werkelijk iets toe te voegen aan het cv.

Intermediair, 3 januari 2014

Reacties

  1. Hoi Ray,

    Wat ziet je website er goed uit. Je bent fink aan het stappen zetten! Leuk! Ik hoop dat 2014 een geweldig jaar voor je gaat worden (zakelijk en prive)!

    Groetjes,
    Hester

  2. Dit zijn waardevolle tips voor sollicitanten. Goed dat je deze kennis deelt.
    Groetjes van Claudia

Laat wat van je horen

*