19 tips voor meer succes als zzp’er

1 op de 3 zzp’ers werkt gemiddeld meer dan 40 uur per week, waarbij vooral opvalt dat het aantal declarabele uren is gedaald. Voor hetzelfde inkomen zijn dus langere werkweken nodig. Maar er zijn nog andere mogelijkheden. Daarom: 19 tips voor meer succes.

Omzet en inkomen op peil houden
Opdrachtgevers letten meer op hun uitgaven en besteden minder werk uit, aldus onderzoek van Panteia/EIM onder zzp’ers. Hun gemiddelde omzet is niet veel veranderd, maar veel zzp’s geven wel aan dat het flink meer moeite kost om omzet en inkomen op peil te houden.

Haal inspiratie uit deze 19 tips

1) Meer omzet bij uw belangrijkste klant
Uit het onderzoek van Panteia/EIM blijkt ook dat zelfstandigen gemiddeld 33% van hun omzet maken bij hun belangrijkste opdrachtgever. Kijk dus goed wie uw belangrijkste klant is en of u nog kansen ziet voor een extra dienst, service of opdracht. U bent immers al binnen en meerwerk telt nu dubbel.

2) Waar excelleert u in?
Focus op uw kracht en talenten, doe waar u goed in bent en laat de rest aan anderen over. Excelleert u in het verkopen van uw dienst? Kost de administratie te veel tijd of lukt het niet om de juiste media-aandacht te krijgen? Verzamel een netwerk van specialisten en huur iemand in. Dat kost geld, maar verdient zich op langere termijn terug.

3) Uw toegevoegde waarde
Een klant gaat met u in zee op basis van uw toegevoegde waarde. Welk probleem lost u voor hem op? Wat heeft hij aan uw dienst of product? Zorg dat u dit feilloos kunt opnoemen en haarscherp overbrengt in al uw uitingen. Al voelt dat te veel als reclame, het is wél effectief.

4) Doe als Lego
Oud credo, maar nog nooit zo belangrijk als nu: luister naar wat uw klant wil. Neem bijvoorbeeld Lego. Deze speelgoedfabrikant vroeg een groep fanatiekelingen mee te denken over de toekomst. Samen bedachten ze Lego voor meisjes. Dat werd zo goed ontvangen dat Lego een faillissement kon afwenden. Marketingdeskundige Leo van Sistervertelt er hier meer over »

5) Samenwerken. Met wie wel en met wie niet?
Met sommige mensen werkt u bijna moeiteloos samen, met anderen kost dat veel pijn en moeite. Herkent u dat? Maak dan een overzicht van de mensen waarmee u samenwerkt. Stop met diegenen die in de laatste categorie vallen, ze kosten u te veel tijd en geld.

6)  Focus niet op prijs in uw promotiemiddelen
Hoe moeilijk ook in tijden dat tarieven onder druk staan: focus niet te veel op prijs, maar juist op uw probleemoplossend vermogen (zie ook punt 3).

7) Bouw aan uw netwerk
Werk aan een duurzame relatie met uw klanten. Bouw (en onderhoud) een netwerk van klanten waarmee u al eerder tot tevredenheid projecten afrondde. Deze groep zal u eerder aanbevelen bij anderen. Doe dat ook met mensen die u graag in uw netwerk zou wíllen hebben.

8) De basis voor een succesvol nieuw plan
Een spetterend idee voor een nieuw product of project? Deel het met iemand waar u vertrouwen in heeft en die u goed kent. Deze persoon weet namelijk wat u kan en waar u toe in staat bent. Door uit te wisselen en te sparren, vormt u de ideeën en zo dé basis voor uw succes.

9) Zoek een coach of adviseur
Onderzoek van ondernemersadviseur en auteur Jossette Dijkhuizen toont aan dat ondernemers vaak uitgaan van eigen ervaring en kracht en niet snel geneigd zijn zich te laten coachen. Terwijl ondernemers die zich wél laten adviseren, doorgaans beter presteren.

10) Denk positief
Alles wat u aandacht geeft groeit. Dat geldt voor negatieve zaken, maar net zo goed voor positieve. Focus dus op uw doel en het resultaat. Zie ook: 3 tips voor een positieve successpiraal »

11) Blijf uit uw comfortzone
Als u onderneemt, bent u er ooit mee begonnen: uit uw comfortzone komen. Maar nu u eenmaal een tijdje bezig bent, ligt routine op de loer. En als u doet wat u altijd doet, verandert er niks. Dus: stap uit uw comfortzone, probeer iets nieuws, ervaar en leer.

12) Wees flexibel en sta open
Elke ondernemer heeft te maken met nieuwe ontwikkelingen. Denk alleen al aan de opkomst van sociale media en hoe dit uw manier van ondernemen kan veranderen. Houd ogen en oren open, let goed op wat er gebeurt, wees flexibel en probeer mee te varen. Alleen zo ziet u kansen en nieuwe mogelijkheden.

13) Kleding maakt de man én vrouw
Was voorheen een scherpe offerte nog genoeg om een opdracht binnen te halen, nu heeft u ook een professionele uitstraling nodig als ondernemer. Laat zien wie u bent en zorg dat de buitenkant de binnenkant versterkt door middel van een passende, professionele kledingstijl. Lees er meer over in dit blog van Lida van Doorn »

14) Dé ondernemerstip van Annemarie van Gaal
Tip van topondernemer Annemarie van Gaal: richt uw ogen en oren naar de markt via een netwerk van mensen die weten wat er leeft onder uw klanten. Denk aan leveranciers, producenten, medewerkers of afnemers. Van Gaal deed dat met haar uitgeverij in Rusland. Regelmatig nodigde ze jonge tijdschriftverkopers uit die precies wisten wat er onder de lezers speelde. Uiteindelijk leidde dat tot succesvolle marketingacties.

15) Toon uw kennis
Weet waar u het over heeft en laat dat zien. Schrijf een blog, reageer op relevante online discussies, deel uw kennis en expertise via sociale media. Wie weet wordt u zo dé deskundige op uw vakgebied.

16) Doe niet wat u niet ziet zitten
Blijf op het pad van uw passie, dát wat u ooit ondernemer maakte. Probeer niet in de val te trappen van kortetermijnprojecten die u eigenlijk niet ziet zitten. Het komt het project meestal niet ten goede en dat maakt u, en uw opdrachtgever, uiteindelijk minder tevreden. Een verlies-verliessituatie. Projecten die u écht ziet zitten, geven op langere termijn meer voldoening en leveren meer op.

17) Doe aan nazorg
Heeft u een project afgerond? Plan dan een belmoment in uw agenda om na te vragen hoe de opdrachtgever uw product of dienst ervaart en of hij nog steeds tevreden is. In marketingtermen heet dit ‘after sales': nazorg in de hoop nog een keer aan de slag te kunnen. Schroom niet om tijdens het gesprek nogmaals uw probleemoplossende vermogen op tafel te leggen.

18) Aan de slag
Wouter ter Reehorst schreef een inspirerend werkboek Succesvol als zzp’er, vol handige tools voor persoonlijke ontwikkeling, zakelijke groei en een goed financieel fundament. Of volg hem via zijn Twitter-account

19) Van eenmanszaak naar BV?
En als dan over een tijdje uw declarabele uren omhoog gaan, en daarmee uw inkomen, houd dan in de gaten wanneer het loont om van een eenmanszaak naar een BV over te stappen.

Bron: De Zaak, 4 februari 2013

Laat wat van je horen

*