Generatie Y binden ?

Lifetime employment bestaat niet meer. Althans, dat lijkt te gelden voor de huidige arbeidsmarktveroverende Generatie Y. Het woord ‘binden’ mag een zichzelf respecterende Recruiter of HR Professional eigenlijk niet meer hardop uitspreken. Want Generatie Y wil zich niet binden. Generatie Y wil werken in een steeds veranderende omgeving.
Dat klinkt problematisch. Om te groeien wil je als organisatie talent dat wat langer voor je werkt dan een paar jaar. Toch? Hoe houd je dat talent dan bij je?
Hieronder een aantal ophelderingen over Generatie Y die jou als werkgever een eind op weg kunnen helpen.

1. Lifetime employment bestaat (nog) wel
“Vijftien jaar geleden had ik nooit bedacht dat ik hier nu nog zou zitten.” Ik hoor deze uitspraak vaak. Van Generatie Y’ers. En ja, ik geloof dat van deze Y´ers een groot aantal nu niet wil vertrekken omdat er simpelweg geen andere baan te vinden is. Maar ik zie bij velen ook een oprechte twinkeling in de ogen. Omdat zij steeds iets doen wat ze interessant vinden. Zich kunnen ontwikkelen, met nieuwe projecten aan de slag mogen, veel collega’s met verschillende achtergronden ontmoeten, inspiratie opdoen. Oftewel: werken in een steeds veranderende omgeving!

2. Werk komt op de 1ste plek
Een gedeelde eerste plek, want minstens zo belangrijk is een leuk leven. Maar werk maakt voor de meerderheid van de Generatie Y’ers nog altijd het grootste deel uit van hun dagelijks leven. En dat zal de komende jaren niet veranderen. Generatie Y heeft geleerd van (de fouten van) hun ouders. “Als je gewoon hard werkt, dan komt het allemaal wel goed.” Maar we hebben gezien hoe (erg) het mis kan gaan. Willen we dan niet meer hard werken? Jawel, maar we nemen ‘het komt allemaal wel goed’ met een korrel(tje) zout. En dan besteden we dus graag voldoende tijd aan het leven buiten werk.

3. De Olympische Speeltuin
Als ik met mensen uit ons vak of met mijn vrienden praat over werk en ambities, dan hoor ik bijna altijd: het gaat om kansen op ervaring. Maar wat betekent dat dan? Dingen ook fout mogen doen. Uitproberen. Vallen en weer opstaan. Maar wel met als doel om naar de top te komen. Meetellen met de wereld. Dat geldt voor ons als Nederland, maar zeker ook voor ieder individu. We willen professioneel zijn, maar alstublieft niet altijd zo serieus. Dus een omgeving creëren waarbinnen een beetje lol gemaakt kan worden kan geen kwaad. Generatie Y staat snel genoeg weer op scherp.

4. Leermeesters
Generatie Y hecht geen waarde aan autoriteit. Is dat waar? Dat ligt eraan hoe je dat interpreteert. Managers en CEO’s die leidinggeven op basis van macht bereiken Generatie Y inderdaad niet meer. Maar leiders die vanuit de inhoud en de wil om samen te werken met Generatie Y een organisatie aansturen zullen in staat zijn om een waardevolle connectie te maken. Dat betekent niet alleen dat het snel, visueel, inspirerend en behapbaar moet zijn. Of dat je je moet kunnen bewegen in de online wereld. Maar wees vooral eerlijk en open. Want jullie hebben Y’ers veel meer te vertellen dan zij weten. Vertel de verhalen. De sprookjes, de dromen. De realiteit. En zeg vooral ook waar Generatie Y kan helpen. Waar wij nodig zijn.

5. Het gaat om de baan, niet om de baas
Generatie Y heeft gezien dat heel hard werken voor een baas niet betekent dat je dan safe zit. Die garantie hebben we niet. Dus werken we liever voor onszelf. Dat kan letterlijk zijn, met een eigen bedrijf. Maar net zo goed kan dat binnen een organisatie. Of een combinatie hiervan. Door ondernemend te zijn en eigen initiatieven en projecten op te pakken. Organisaties die hun werknemers hier de ruimte voor bieden en dit faciliteren zullen deze werknemers dan ook veel langer bij zich kunnen houden. Door werknemers met elkaar in contact te brengen. Binnen de organisatie én daarbuiten. Door generaties met elkaar te laten praten en van elkaar te laten leren. (Ver)binden heet dat geloof ik?

Bron: Campaign Group, 11 november 2013

Laat wat van je horen

*