Het creëren van de loyale zzp-er

Goed personeel (op het juiste moment in de juiste hoeveelheid) is een van de hoofdthema’s in Davos. Dat heet hier de ‘human capital context’. Verschillende leveranciers van personeel gebruiken dit Forum om hun inzichten onder de aandacht te brengen, en een daarvan is de ManpowerGroup.

Hans Leentjes, bestuurder van de groep voor Noord Europa, doet zijn pitch aan een klein rond koffietafeltje in het congrescentrum:

‘Vergeef me het Engels,’ zegt hij, ‘maar ik kan onze boodschap het best samenvatten met certain uncertainty. Probeer je voor te bereiden op morgen, als er weer een crisis oplaait, en niet alleen op de komende vijf jaar.’

Dat betekent: minder vast personeel, meer zzp-ers verzamelen in een ‘talent pool’ die op afroep beschikbaar is, en veel vaker bijscholen van je vaste personeel. Het betekent ook een andere houding tegenover het tijdelijke personeel. Die moet je koesteren. En je kunt ze alleen echt aan je binden, zegt Leentjes, als je ze net zo goed behandelt als de vaste medewerkers.

Dus: ook opleidingen aanbieden, ook betrekken in besluitvorming. ‘Loyaliteit van je medewerkers krijg je op basis van wat je ze geeft.’

Ook de ManpowerGroup heeft een nieuwe strategie, nu klanten steeds meer tijdelijke contracten met hun medewerkers afsluiten. De service strekt zich inmiddels uit tot het opzetten van alternatieve organisaties, waarin de zzp-er binnen een bedrijf kan werken, en zelfs tot echte outsourcing: het opzetten van call centers voor klanten, waarbij de medewerkers in dienst komen bij Manpower.

Naast advies heeft Leentjes ook een waarschuwing: het tekort aan hoogopgeleid technisch personeel loopt op. In de hele wereld, maar vooral in Nederland. Dat tekort heeft twee oorzaken: te weinig jongeren die een technische opleiding aantrekkelijk vinden, en het verwaarlozen van bijscholing. ‘Wie 20 jaar terug is afgestudeerd in een technische of it-studie, en zich 5 jaar niet heeft bijgeschoold, is out of business.’

Vergrijzing maakt het alleen maar erger. ‘Geloof het maar,’ zegt Leentjes, ‘de instroom van jonge werknemers is kleiner dan de uitstroom van gepensioneerden.’

Wat de arbeidsmarkt beter kan laten functioneren, is een nieuw denkbeeld. Werknemers en werkgevers moeten af van de baangarantie. Veel belangrijker, zegt Leentjes, is een ‘werkgarantie’. Die komt uiteindelijk vanzelf, als alle partijen ervoor zorgen dat de werknemer voortdurend bijgeschoold blijft en altijd aantrekkelijk is voor een werkgever.

Om misverstand te voorkomen: niemand geeft zo’n werkgarantie. Het is een ‘concept’, zegt Leentjes, ‘iets waar iedereen naar streeft.’

Bron: FD, 23 januari 2013

Laat wat van je horen

*