Hoe schrijf je een aanbeveling voor LinkedIn?

Als je graag aanbevelingen (recommendations) wilt hebben op LinkedIn, zul je daarom moeten vragen. Misschien ervaar je wat schroom daarbij. Los dit op door eerst eens een aanbeveling te schrijven voor iemand die jou een dienst heeft verleend waarover je zeer tevreden bent.

Door eerst te geven, is het vaak gemakkelijker om daarna iets voor jezelf te vragen. Vraag wel een aanbeveling aan iemand anders dan degene die je zelf hebt aanbevolen. De nuttigste aanbevelingen zijn die van tevreden klanten of samenwerkingspartners. Zoek je een nieuwe baan, vraag het dan bij voorkeur aan een collega met een hogere functie dan jijzelf.

10 tips om je op weg te helpen:

1. Schrijf eerst een concepttekst in Word. Als je meteen in LinkedIn begint te schrijven en er gaat iets mis (dat komt voor), dan ben je de hele tekst kwijt. Erg vervelend als je daar net zo je best op hebt gedaan. Later kun je de tekst in LinkedIn kopiëren.

2. Schrijf alleen een aanbeveling over iemand met wie je hebt samengewerkt. Dat kan een (oud-) collega zijn, een dienstverlener, een zakelijke partner of leverancier.

3. Beschrijf in ‘spreektaal’ jouw positieve ervaring. Waarvoor heb je hem ingehuurd of op welke wijze hebben jullie samengewerkt? Wat vond je zo goed of prettig aan de samenwerking? Hoe persoonlijker jouw verhaal, hoe beter.

4. Beschrijf de situatie voor en na de samenwerking. Welk resultaat is bereikt? Wees zo specifiek mogelijk over de werkzaamheden of dienstverlening die deze persoon naar volle tevredenheid heeft verricht.

5. Vermeld de doelgroep. Sommige dienstverleners weten precies hoe hun ideale klant er uit ziet en die klanten (hun doelgroep) trekken zij het liefste aan. Het is dus fijn als je in je aanbeveling kunt schrijven dat deze persoon met name gespecialiseerd is in bijvoorbeeld dienstverlening aan MKB-bedrijven.

6. Wat zijn de stappen om een aanbeveling te plaatsen op LinkedIn? Het is het gemakkelijkst om de tekst te schrijven in Word, en hem dan naar LinkedIn te kopiëren. Daarna volg je deze stappen in LinkedIn:

Klik op Profiel/profile in de menubalk
1.Klik op Aanbevelingen/recommendations
2.Scroll naar Aanbeveling schrijven/make a recommendation
3.Selecteer de juiste naam uit jouw lijst van Connecties/connections
4.Vink de juiste categorie aan (bijv. Dienstverlener/Service Provider)
5.Kopieer de tekst in de aanbeveling/recommendation
6.Klik op Doorgaan/Send.

7. Kies de juiste categorie en de juiste functie. LinkedIn vraagt je om een categorie. Omdat vooral de 2e en 3e categorie niet voor iedereen duidelijk zijn, hierbij de uitleg:
•Collega: als je in hetzelfde bedrijf hebt gewerkt,
•Dienstverlener: als deze persoon een service heeft geleverd aan jouw bedrijf (denk aan een interimmanager, accountant, trainer, coach of andere dienstverlener)
•Businesspartner: je hebt met deze persoon samengewerkt, maar was niet zijn klant of collega. Bijvoorbeeld als je samen een dienst hebt geleverd of een congres hebt georganiseerd.
•Student: iemand met wie je een studie, training op opleiding hebt gevolgd.

8. Beschrijf ook persoonlijke kwaliteiten. Valt deze persoon op door creativiteit, expertise, leiderschap, stressbestendigheid of een andere kwaliteit? Noem het in je aanbeveling.

9. Vul het keuzemenu goed in. Als je het lastig vindt om zelf zijn persoonlijke kwaliteiten te beschrijven, kun je ook volstaan met het invullen van het keuzemenu. Zodra je jouw aanbeveling op LinkedIn zet, verschijnt er namelijk vanzelf een lijst met kenmerken. Je wordt gevraagd om de 3 belangrijkste aan te vinken.

10. Vraag GEEN aanbeveling aan degene die jij aanbeveelt! Zodra iemand een aanbeveling ontvangt, vraagt LinkedIn standaard om ook een ander aan te bevelen. Veel mensen denken dan dat zij diezelfde persoon moeten aanbevelen. Maar dat riekt al snel naar ‘doorgestoken kaart’. Bovendien ben je meestal niet allebei klant van elkaar. Mocht dat wel zo zijn, wacht dan een week of twee om te voorkomen dat beide aanbevelingen in 1 netwerkupdate verschijnen en daarmee ongeloofwaardig worden gevonden.

Bonus tip: Kijk eventueel naar mijn aanbevelingen op LinkedIn ter inspiratie. Maar kopieer ze niet, wat jij zelf schrijft heeft veel meer waarde!

Voordeel voor jou
Voor jou is er ook een voordeel: je komt zelf ook weer positief onder de aandacht van je eigen netwerk (mits je de instellingen ‘aan’ hebt staan). Dat kan een reden zijn voor jouw netwerk om contact met jou te zoeken en is dus een van de middelen om je contacten te onderhouden via LinkedIn. Instellingen/settings vind je rechtsboven aan de pagina via het driehoekje naast je naam.

Bron: Daphne Medik, 12 maart 2013

Laat wat van je horen

*